De potentie van verkoop via marketplaces is enorm. De verwachting is dat in 2025 meer dan 50% van de online aankopen door cosumenten via de “grotere” marketplaces zoals Bol.com en Amazon zullen plaatsvinden. Daarnaast kun je miljoenen extra klanten bereiken in het buitenland zoals; Allegro in Polen, Amazon in Spanje, Duitsland, Nederland, Italië en Frankrijk maar ook in de USA. 

Kosten Bol en Amazon
Tegenwoordig hoor je uiteenlopende commissies maar deze liggen tussen de 10% en 15%, en zijn afhankelijk van de productgroep. Bol.com rekent per maand geen abonnementskosten, Amazon rekent € 39,00 per maand.

Hoe werkt het verkopen via Bol, Amazon en andere marketplaces?
Het verkopen via een marketplace lijkt simpel maar hier komt tegenwoordig wel wat bij kijken. De marketplaces vragen steeds meer productinformatie om de consument goed te informeren over de producten en daarnaast beter te laten “filteren” op hun website.  

Het aansluitproces;
Om tot verkopen om een platform over te gaan dien je eerst een aantal stappen te doorlopen. De belangrijkste zaken waar je om moet denken hebben we hier onder opgesomd.

1. Het aanmaken van een verkoop account
2. Aanleveren productgegevens
; dit is automatisch mogelijk via verschillende integrators
3. Afhandelen en importeren van orders in uw eigen systeem: dit is mogelijk via verschillende koppelingen en essentieel om de orders in je systeem te importeren
4. Versturen van de orders
5. Klantenservice en aftersales
6. Aanpassen en verbeteren productgegevens

Waar moet je opletten als je start met verkopen op marketplaces?
Naast natuurlijk een “gezonde” marge op de te verkopen producten is het ook erg belangrijk om uw proces zo goed mogelijk te automatiseren. Denk hierbij aan de juiste koppelingen tussen je eigen systemen en de marktplaatsen. Daarnaast is een optimaal logistiek proces essentieel om de orders snel en correct te verwerken.

Waar kunnen wij je mee helpen;
1. Het aansluiten en het verkopen via een marketplace
2. Het verbeteren en optimaliseren van huidige verkoop van producten op marketplaces
3. Het koppelen van je huidige cms of wms pakket op verschillende marketplaces om zo automatisch de productgegevens te versturen en orders in uw systeem te importeren.
3. Adverteren en promoten van huidige producten op diverse marketplaces
4. Het verbeteren van logistieke processen

Kosten channel-support
Standaard werken wij met opstart- en eventueel onderhoudskosten van € 90,00. Uit praktijkervaring zien wij gemiddelde doorlooptijden van 4 tot 8 uur werk om op te starten op éen van de marketplaces. Dit is afhankelijk van de beschikbare content, koppelingen en systemen.

Geïnteresseerd? Bel, mail of vul het contactformulier in om nader kennis te maken!